Ta en kaka till…

…och det gjorde dom… mina arbetskamrater alltså, särskilt en av dom. När jag hämtat kakburken från fikarummet och frågade honom om han ville ha en till svarade han att det var bra för honom eftersom han redan ätit fyra!! Men efter en stund kom han tillbaka och ville ha en till…

Och jag kan hålla med, dom var riktigt goda. Vill du också prova så gör du såhär;

Ta en kaka till 1

CenterCookies

Börja med att smälta 225 g choklad; hälften ljus blockchoklad, hälften 70-procentig och 50 g smör i ett vattenbad, rör till en jämn smet. Därefter vispar du 2 ägg med 100 g råsocker och 1 tsk vaniljsocker tills det blir ljust och luftigt. Tillsätt lite i taget av chokladsmeten medan du vispar. Blanda 50 g mjöl med 0,5 tsk bakpulver och en nypa salt som du sedan vänder ner i smeten. Dela 2 rullar Center-choklad i mindre bitar och rör ner.

Ställ smeten i kylen för att stelna i 1-2 timmar.

Sätt på ugnen på 180 grader. Klä en plåt med bakplåtspapper. Degen eller smeten som fortfarande kommer vara ganska kladdig rullas sen till 12-15 bollar. Platta till bollen lite och lägg på plåten. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter.

Ta en kaka till 3

Låt kakorna svalna på plåten eller galler en stund, sen är det bara att frossa…
Receptet är hämtat från I Lottas lilla kaos men jag har ändrat lite efter vad jag hittade hemma och på affären.

Ta en kaka till 2

Trevlig helg!!

Kommentera

