Kolakakor

Kolakakor 1

För ett par helger sen hade jag kalas för att fira att jag blivit född för x antal år sedan. Förutom tårtan och kärleksmums bjöd jag även på kolakakor. Av receptet nedan får du ca 40 kakor.

Kolakakor 3

Kolakakor

Börja med att sätta igång ugnen på 175°. Dela 100 g smör eller margarin i mindre bitar och lägg i en skål. Rör smöret poröst tillsammans med 1 dl strösocker. Tillsätt 1 msk vaniljsocker, 1 msk ljus sirap, 2 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och 1 tsk malen ingefära. Arbeta ihop det till en deg. Dela degen i tre delar på mjölat bakbord/arbetsbänk. Rulla varje del till en ca 40 cm lång längd. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Tryck till dem något med handen eller en gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 10-12 min, tills längderna fått fin färg. Skär dem medan dom är varma i ca 3 cm breda, sneda kakor.

Kolakakor 2

Kommentera

