Dumlefluff – Vårteckensutmaning 2014

Mars – den första vårmånaden! Som ett säkert vårtecken ligger min födelsedag här i början på mars. När födelsedagen passerat så vet man att vi är på väg mot ljusare tider oavsett hur långt våren egentligen kommit i form av direkta vårtecken i trädgården och ute i naturen. Igår förhandsfirade jag lite då födelsedagen ligger mitt i veckan.

Dumlefluff 1

Som barn var det ju alltid pirrigt inför den egna födelsedagen och kalaset; bullar, kakor, tårta och inte minst paket. Nuförtiden är inte paket och presenter det väsentliga utan firandet av oss vuxna är mer en anledning att träffas och umgås. Men umgås gör man ju ganska bra till en god tårta, eller hur?

Dumlefluff 2

För första gången provade jag att göra fluff till fyllning, det blev Dumle-fluff och det är inte sista gången. Enkelt att göra och supergott!! Måste prova att använda på Cupcakes och liknande också.

Dumlefluff
Jag värmde 3 dl vispgrädde i en kastrull på spisen, man måste vara noga med att det inte börjar koka. 180 g Dumle-kolor delades i mindre bitar och rördes ner i grädden tills de smält. Sen fick blandningen svalna innan jag ställde in den i kylen över natten (minst 5 timmar). Dagen efter vispade jag till fluff med elvispen. Blandningen räcker till 1-2 tårtlager. Receptet är hämtat från Sockerrus.

Dumlefluff 3

Det andra lagret på tårtan blev en blandning av frysta, tinade bär; hallon och blåbär och så grädde. Tårtan dekorerade jag enkelt med gräddde, Noblesse, gelehallon och mini-marshmallows.

Dumlefluff 4

Kika gärna in till Det grå huset på kullen för fler deltagare i årets Vårteckensutmaning. Det här är mitt bidrag…

2 thoughts on “Dumlefluff – Vårteckensutmaning 2014

Kommentera

