Nånting Sytt – Uggla

Uggla 1

Jag måste erkänna att det inte blivit så mycket sytt som jag tänkte när jag startade utmaningen ”Nånting Sytt”. Fast ändå tycker jag att jag fått en skjuts i rätt riktning; jag tänker liksom lite mer tyg och sy, jag har besökt Syfestivalen i Älvsjö, jag har märkt att jag kan sy på maskinen utan att barnen vaknar, jag har inspirerats av alla bidrag som kommit in, jag har sytt en gardin och ett överdrag till en sittpuff och till sist har det blivit en uggla…

Uggla 2

Det fanns ingen riktig plan, jag klippte och sydde lite efterhand. Först ett bakstycke i jeans och ett framstycke i ett av mina favorittyg. Vingar i jeans av två halvcirklar. Ögon av ett vitt bomullstyg med vliselin på baksidan så det blev lättare att sy i, den svarta filt-pupillen sydde jag fast för hand. Och så en näbb.

Uggla 3

Alla detaljer syddes fast innan kroppen lades räta mot räta och syddes ihop. En liten öppning lämnades för att kunna vända ut och in på ugglan. Fyllningen kommer från en knölig kudde som jag slaktat. Öppningen syddes till sist till för hand.

Uggla 4

Inte alldeles perfekt men vad säger man? Övning ger färdighet… Trevlig helg!

Uggla 5

8 thoughts on “Nånting Sytt – Uggla

  1. Den blev hur söt som helst!
    Vad roligt att du hänger på i Vårteckensutmaningen, nu kör vi första vårtecknen idag. Jag har precis inventerat min trädgård, trodde jag skulle gå tomhänt tillbaka men det hade faktiskt hänt en del där ute i rabatterna.
    Ha en fin söndag!
    Kram Annica

    Gilla

  2. Jättefin uggla, och vilket bra sätt att återvinna gamla kuddar. Inspirerande. Jag har två knölkuddar som jag tänkt sprätta upp och försöka fixa till stoppningen i, kanske de ska få en helt ny form sen 🙂

    Gilla

Kommentera

