Min egen kaka… typ…

Nu är jag inne på min tredje arbetsvecka efter föräldraledigheten men när min första började gå mot sitt slut tänkte jag att jag skulle baka nåt till fredagsfikat som varit lite mer intensivt vissa perioder och mer sällan andra för att under min bortavaro typ försvunnit helt om jag förstått det rätt. Dags att styra upp det med andra ord…
Men efter lite letande i skåpen insåg jag att jag inte hade så mycket hemma av saker som jag borde för de recept jag hittade. Jag insåg att jag fick plocka en kaka här och glasyren där och ändå ta bort och lägga till för att få ihop det. Såhär blev det och efter lite funderingar så har jag bestämt mig för att kalla den för Petras Fredagskaka…

Fredagskaka 1

Petras Fredagskaka

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält 300 g smör i en kastrull och rör ner 4,5 dl socker tillsammans med 3 ägg.
I en skål blandar du 1,5 dl kakao, 3 dl mjöl, 2 msk vaniljsocker och 1,5 tsk bakpulver. Rör ned blandningen i kastrullen och så breder du ut den i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda i 15-20 min.

Till glasyren smälter du 150 g smör och blandar ner 4-4,5 dl florsocker, 3 msk grädde eller mjölk och 2 tsk vaniljsocker. Den blir tjockare varefter du rör och den svalnar. Bred glasyren över kakan när kakan svalnat. Skär kakan i bitar när glasyren stelnat. Smält sedan 100-150 g mörk blockchoklad och ringla över bitarna.

Fredagskaka 3

Vad blev då betyget? Av mina kollegor blev det nog ett ganska högt medel då många tog två bitar och jag är glad att jag sparade lite av kakan här hemma för gott var det…

Fredagskaka 2

2 thoughts on “Min egen kaka… typ…

Kommentera

