I mina händer – Papperslyktor

För ett tag sen fick mina senaste ljuslyktor sig en liten make-over av Lilla. Alltså hade jag en anledning att pyssla ihop nya… Det fick bli dessa enkla och snygga av ett enkelt vitt kopieringspapper!

Papperslyktor 1

Vik in ena kortsidan på pappret en cm, bäst blir det om du gör en skåra med ett trubbigt föremål och en linjal och viker. Mät sen 15 cm från den första vikningen och vik igen.

Papperslyktor 2

Skär sen med skalpell eller mattkniv och skärlinjal på en skärmatta. Du skär mellan vikningarna med 1 cm mellanrum. Se till att du inte skär för långt. Skär bort den sista biten helt.

Papperslyktor 3

Limma fast den lilla kanten mot motsatt kant. Sen limmar du där den sista biten är borttagen och sätter på så vis ihop lyktan.

Papperslyktor 4

Sätt en glasburk med ett värmeljus inuti lyktan och var som alltid försiktigt när du använder ljus och eld nära papper.

Papperslyktor 5

Lyktan går att variera även om den är enkel; limma fast den lilla kanten lite längre ner så får du ett annorlunda utseende, använd papper i olika tjocklekar och mönster eller prova att skära skårorna olika breda.

Papperslyktor 6

Det är vad som skett ”I mina händer” ikväll och denna söndags bidrag till utmaningen hos Mitt hem är min borg…

Papperslyktor 7

6 thoughts on “I mina händer – Papperslyktor

Kommentera

