Nånting Sytt; Överdrag

Några dagar efter jag dragit igång min egen utmaning satte jag mig vid symaskinen, men det vet ni ju redan. Vad ni inte vet är vad jag gjorde… I höstas köpte jag och sambon tyg på IKEA som skulle bli en gardin till vår hall. Det var liksom bråttom eftersom den vi hade blivit alldeles konstig i tvättmaskinen och inte gick att hänga upp ens och vi måste ju ha en gardin, nu!! Och så gick det typ 3 månader innan den var klar, förstår ni hur inspirationen och intresset för att sy flödat och sprudlat…

Överdrag 1

Ni får se tyget men det går inte att få till en bra bild i hallen med det ljus som är nu under vintern. Gardinen är också bara ett stycke fållat tyg uppsatt med klämmor så den är inte så väldans intressant. Men den lyser verkligen upp vår hall och bara det gör ju att man blir lite gladare.

Överdrag 2

Nu till den verkliga utmaningen… Sambon hade fotpallar från IKEA i sin ägo när vi träffades, grå och ganska snygga, vi har använt dom lite till och från genom åren. Mestadels har dom agerat pall till vardagsrumsbordet då vi haft många gäster. Men dom har liksom växt ur sin kostym, blivit urtvättade med fläckar som inte går bort och benen har börjat synas.

Överdrag 4

En längre tid har jag tänkt sy nya överdrag till dessa men det har inte blivit. Nu var det dock dags att utmana sig själv och göra ett försök.

Överdrag 3

Jag mätte pallens alla sidor, lade till ca 1,5 cm sömnsmån runtom och klippte sen ut 5 kvadrater enligt måtten. Sen var det bara att nåla ihop 4 kvadrater efter varandra på rad räta mot räta och sy så att det blev en tub av dom. Lite klurigare var det för en nybörjare att nåla fast och sy dit locket på överdraget men det gick det också även om hörnen inte blev helt perfekta. När det var gjort trädde jag överdraget på pallen och nålade upp nederkanten så det skulle bli lagom längd, inte för lång, inte för kort. Och sist men inte minst plockade jag av överdraget, sydde upp det och trädde på det igen.

Överdrag 5

Det blev aningens stort men bättre det så finns det lite krympmån för kommande tvättar. Så lätt fick jag två projekt som legat på hyllan länge avklarade på några få timmar, men hade det inte varit för utmaningen så hade jag nog fortfarande inte börjat…
Nu är det en månad kvar att sy och meddela sina bidrag till mig i min Utmaning; Nånting Sytt så har du inte kommit igång än så börjar det bli dags!

Överdrag 6

4 thoughts on “Nånting Sytt; Överdrag

    • Tack… 🙂 Tyget är ett IKEA-tyg jag köpte för längesen eftersom jag tyckte det var så fint. Sydde gardiner av det fast det inte var direkt gjort för det. När jag tröttnade på det fick mamma en gardin och syrran en men nu har jag fått tillbaka en av dom och tycker återigen att det är jättehärligt.
      Önskar dig och familjen en härlig helg!
      //Petra

      Gilla

Kommentera

