Ljusmanschetter av ullpärlor

Ljusmanschetter 1

Barn och sambo på kalas, huset för sig själv… Har tillbringat hela eftermiddagen i mitt pysselrum i källaren men denna gång vid sybordet, måste ju hänga på min egen utmaning. Försöker bli vän med min gamla Husqvarna Automatic och jag får nog säga att det tar sig. Visst är jag en nybörjare vid symaskinen och med allt det andra som hör till men skam den som ger sig. Hann med två projekt som jag tänkt göra lääääänge men återkommer med det en annan dag.

Ljusmanschetter 2

Den som följer bloggen på Facebook kunde ju häromdagen läsa att jag återfunnit en del pyssellust. Så då blev det en grej som också funnits i mina tankar ett tag; att göra ljusmanschetter av ull/filtbollar. Det är säkert 10-15 år sedan jag använde en ljusmanschett, om inte längre sen.

Ljusmanschetter 3

Jag har ju haft dom här fina bollarna ett tag och tänkt att det skulle vara fint att pynta betongljusstakarna med dom härliga färgerna. Och visst blev det en härlig kontrast mellan den grå, kalla betongen och färgerna i bollarna.

Ljusmanschetter 4

Någon minut tog det bara att fixa ihop dom. Jag tog vanligt hushållssnöre och trädde på en nål, typ stoppnål och sen stack jag nålen genom bollarna. 7 bollar gick det åt för att manschetten skulle räcka runt ett vanligt kronljus, har man en elastisk tråd kan det kanske räcka med 6 och trär man dom på ett vackert snöre/band kan man ju trä dom ännu glesare. En dubbelknut på snöret och du har en ljusmanschett.

Ljusmanschetter 5

Bollarna har jag köpt hos Make & Create och Biltema. Utanpå ser dom likadana ut men de från Make & Create är mycket kompaktare och håller formen bättre. Beror helt enkelt på användningsområde vilka som är bäst.

Ljusmanschetter 6

På måndag är det dags för mig att börja jobba igen efter 463 dagar som föräldraledig. Förhoppningsvis märker ni ingen skillnad i bloggflödet men vi får väl se hur det går, jag har ju aldrig jobbat, pysslat, bloggat och varit mamma till två på en och samma gång tidigare…

Ljusmanschetter

Kommentera

