Lussekatter

Igår bakades det lussekatter och jag kom på att det nog är första gången jag gör det själv sen jag flyttat hemifrån. Saffransbullar har det blivit i alla fall en gång men inga katter…
Nåväl, igår var det dags och jag googlade fram Mannerströms Saftiga Lussekatter hos recept.nu. Hjälp fick jag av stora som tyckte att det var kul att rulla ihop ungefär 4 bullar av 40.

Lussekatter 1

Ingredienser;

100g smör
1 g saffran
5 dl mjölk
50 g jäst
250 g kesella (1%)
2.25 dl strösocker
1 msk kardemumma
0.5 tsk salt
1.5 l vetemjöl, ca

1 dl russin till dekoration
1 ägg till pensling, uppvispat

Lussekatter 2

Såhär gör du;

1. Smält smör i en kastrull tillsammans med saffran.

2. Häll i mjölken och värm tills det är fingervarmt.

3. Smula ner jäst i en bunke och rör ut den i lite av mjölkblandningen.

4. Tillsätt resten av mjölkblandningen, kesella, socker, kardemumma, salt och det mesta av mjölet.

5. Arbeta degen tills den blir blank, smidig och släpper kanten på bunken.

6. Låt din saffransdeg jäsa under bakduk i 30 minuter.

7. Lägg saffransdegen på ett lätt mjölat bakbord.

8. Arbeta den smidig och dela i två delar. Rulla dem till längder som delas i 20 bitar vardera.

9. Rulla varje bit saffransdeg till en smal rulle och forma lussekatter eller lussebullar.

10. Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper och tryck ner russin djupt ner i bullarna.

11. Jäs i ytterligare 30–40 minuter under bakduk.

12. Värm ugnen till 225 grader.

13. Pensla lussekatterna med ägg.

14. Grädda lussekatterna i mitten av ugnen i 6–8 minuter tills de är gyllenbruna.

15. Låt svalna under bakduk.

Lussekatter 3

Tyckte att jag fick ha i ganska mycket mer mjöl än det stod i receptet men så kan det ju vara. Dom blev i alla fall riktigt saftiga och goda, lite för goda eftersom jag nog förbrukade julens ranson redan igår…

Kommentera

