En skiva, en boll, en pysseljunta!!

Ni som hänger med på Facebook vet ju att jag var iväg på Pysseljunta i veckan. Det var tredje gången vi pysslade ihop och så var vi ju iväg på en loppisrunda i slutet av sommaren.

En skiva, en boll... 4

Som vanligt när vi träffas hade jag med mig kameran men glömde bort den och tog inga bilder under kvällen utan dom fick tas i efterhand här hemma.

En skiva, en boll... 3

Den här gången gjorde vi bl.a. skålar av LP-skivor. Jag hade köpt ett par på Erikshjälpen som jag glömde hemma men som tur var hade syster, som var värdinna för kvällen några extra så jag kunde göra en också. Mina skivor får bli skålar vid ett senare tillfälle.

En skiva, en boll... 1

Vill du göra en egen skål gör du såhär;
1. Värm ugnen till ca 100 grader.
2. Lägg in skivan på något som den kan falla ner över, exempelvis en vid glasburk, konservburk eller skål.
3. Vänta några minuter tills du ser att skivan börjar falla ihop och blir mjuk. Ta ut och lägg över en annan vid skål och tryck ner kanterna med händerna som du vill ha skålen formad. Ha gärna vantar, grytlappar eller en handduk att skydda dina händer med för det kan bli varmt.
4. Låt skivan stelna och du har en tjusig skål! Den stelnar ganska fort och blir du inte nöjd kan du prova att lägga in den i ugnen igen och börja om.

En skiva, en boll... 2

Andra pysslet vi gjorde var pappersbollar. Dessa går ju att variera i storlek, färg och täthet hur mycket som helst. Vi använde oss av tapetbitar men lite tjockare papper går också bra.

En skiva, en boll... 5

En av bollarna blev lite feldimensionerad så den gjordes om till blomma vid hemkomst.

En skiva, en boll... 6

Snart ska vi försöka få ihop en träff hemma hos mig för lite julpyssel vilket ska bli riktigt kul…

En skiva, en boll... 7

2 thoughts on “En skiva, en boll, en pysseljunta!!

  1. Vilka fina bilder du tar på ditt pyssel! Ja lika trevligt som vanligt när vi väl får till det och träffas! 🙂 märker att jag alltid går in för det jag gör så jag blir en gnutta osocial… Blir lätt att jag bara sitter och lyssnar på erat ”pladder” och pysslar med mitt. (kan vara till en fördel för er! att jag är tyst nån gång.. annars väldigt duktig på att ”pladdra” jag med) 😉 Kram på dig fripysslare!

    Gilla

Kommentera

