Kalasförberedelser del 4

Idag fyller vår stora lilla prinsessa 4 år och jag är väl inte den enda föräldern där ute som tycker att tiden går aaalldeles för fort. Firandet idag har vart ganska lugnt men desto mer blir det i helgen och så hade vi ju barnkalas redan i söndags.

Kalasförberedelser 4

Har bakat en sorts kakor som min moster bakat så länge jag kan minnas, Strassburgare kallas dom. Receptet har hon fått från sin svärmor som tyvärr är borta sedan många år men som var allas vår ”farmor Anna”. Egentligen ska degen spritsas ut så att det blir tre små blommor i en kaka men mina verktyg fungerade inte riktigt så jag fick improvisera och då blev det såhär. Nu har min kära mor införskaffat en sprits för ändamålet åt mig så nästa gång ska dom göras ”på riktigt”.

Kalasförberedelser 4

Blanda 200 g smör, 300 g vetemjöl, 50 g florsocker och 1 tsk vaniljsocker till en deg. Dela degen i tre delar eller gör tre satser av den. En del färgas med röd karamellfärg och en med grön, den tredje degen behåller du som den är. Spritsa ut degen, en ”blomma” av varje färg så att det blir en trefärgad kaka. Om du heller inte har dom rätta verktygen går det bra att rulla ut varje färg som en lång orm och lägga två i botten och en ovanpå, tryck ihop dom lite och skär sen i skivor om ca 0,5 cm. Sätt in i ugnen på 175 grader i 8-10 min.

Kommentera

