Barnkalaset – Hello Kitty Tårta

Förra året när dottern skulle fylla 3 hade jag tänkt göra en Hello Kitty-tårta men då jag aldrig gjort någon och var ganska trött och gravid vid den tidpunkten så bestämde jag mig för att hoppa över det och köpa en färdig. Så blev det men jag hade hittat en på nätet som jag ville prova. Även i år var det önskemål om Hello Kitty-tårta så jag planerade och köpte grejer till den jag tänkt göra i fjol. Men då jag visade bild på tårtan för dottern så började hon… gråta…!! Tårtan såg väl inte ut som hon hade tänkt antar jag.
Dags att tänka om… så jag googlade vidare och hittade en alldeles perfekt tårta hos Käck Kaka.

Hello Kitty-tårta 1

Tårtbotten bakades enligt recept från Baka baka liten kaka. Jag fyllde tårtan med ett lager chokladmousse och ett lager vispad grädde med frysta, tinade hallon. Hos Baka baka liten kaka hittade jag också recept på smörkräm att spackla tårtan med innan sockerpastan läggs på.

Hello Kitty-tårta 2

Till sist kavlade jag ut sockerpasta och täckte tårtan med innan Hello Kitty-detaljerna gjordes och lades på. Sockerpastan köpte jag på Panduro men det saknades svart så jag använde mig av lakrits för att göra ögon och morrhår.

Hello Kitty-tårta 3

Dottern blev nöjd och jag som aldrig gjort en tårta helt från grunden vart ännu mer nöjd. Tycker nog att det var både svårare och enklare att jobba med sockerpasta än jag trott. Och nånstans läste jag att underarbetet med smörkrämen är väldigt viktigt och det förstår jag såhär i efterhand. Man lär sig nåt nytt hela tiden och jag ska fortsätta lära mig baka tårtor, det är redan beställt en tårta med prinsessa av dottern till helgens kalas… puh…

Kommentera

