Grattis Theo!

Pysselstund har guld i mun men det har ju även sommarstund och familjestund, därför har det inte blivit något bloggande på en dryg vecka. Kreativiteten finns där, det bubblar i huvudet hela tiden, men tiden räcker inte alltid till för att få utlopp för det man vill göra, än mindre till att fotografera och blogga.

Grattis Theo 1

Men idag var vi bjudna på 4-årskalas till Theo, en kompis son och då passade jag på att fixa lite extra med paket och kort. Jag var till Erikshjälpen förra veckan och fyndade påsar med små plastdjur till kommande projekt och i en av dom låg en liten lastmaskin. Kom då att tänka på något jag sett på en blogg, minns tyvärr inte vilken, kan ha varit via Pinterest.

Grattis Theo 5

Så paketet slogs in i grönt papper med vita prickar som fick bli gräs med vita blommor. Vägen klipptes ut i svart papper och måttades in för att passa paketet. Jag gjorde den dubbelt så bred som leksaken och lade till ett par cm för att få plats med dom vita mittsträcken som jag klippte ut från ett vitt papper. Det vita limmades på det svarta och sen allt på det gröna paketet. Se till att inte ha för mycket lim när du limmar fast vägen så presenten tar skada.

Grattis Theo 4

Jag och äldsta dottern pärlade på fri hand små träd på pärlplattor och strök som vanligt. Sidan som skulle limmas fast på paketet ströks också för att få lite större yta att fästa på.

Grattis Theo 3

Träden limmades fast med superlim och då jag märkte att dom höll på att ramla bakåt satte jag en pärla som stöd på baksidan, vet inte om det hjälpte men träden stod fram till kalaset iallafall. Sist men inte minst limmades maskinen fast, det gäller att ha tungan rätt i mun så hjulen inte snurrar när man ska sätta den på plats.

Grattis Theo 2

Är själv jättenöjd med resultatet så nu ska det letas småbilar på loppis.

Grattis Theo 7

4-åringen skulle ju ha ett kort också och jag hade hittat ett dinosauriekort som jag ville göra i en bok jag lånat på biblioteket. Boken heter Göra egna kort och är skriven av Lynda Watts.

Grattis Theo 8

Jag utgick från mallen men gjorde dino lite kortare så att den rymdes på ett A4. Sen klippte jag ut den i grönt lite tjockare papper och vek tre gånger så att den blev i fyra delar, kan stå och får plats i ett kuvert. Ett plastöga limmades på och även massa prickar/fläckar som jag tillverkade med mitt hålslag. På baksidan textades grattishälsningen.

Grattis Theo 9

Tanken var också att mamman och pappan skulle få en bukett liljekonvaljer eftersom vi har mängder av dom i skogsbrynet bakom huset. Tyvärr räckte inte tiden till för blomplockning innan kalaset så hjärtat fick bli en enkel present idag så kommer buketten en annan gång.

4 thoughts on “Grattis Theo!

Kommentera

