Med Ljus och Lykta – Härmapan

Ljuslykta 11

Jag är lite besatt av ugglor… och så gillar jag ljuslyktor… och så hade jag aldrig provat decoupage. Men nu så var det dags att prova på decoupage med uggleservetter på en vanlig glasburk.

Ljuslykta 1

Eftersom jag inte provat tidigare så kollade jag in en film på Youtube. Det finns mängder av filmer att välja på och det går att söka på olika material som du ska använda.

Ljuslykta 2

Det var väldigt enkelt att göra men resultatet blev bättre på den andra lyktan då jag fått in snitsen.

Ljuslykta 3

Eftersom servetterna är svartvita ville jag få dit en färgklick också. Jag funderade på att limma fast knappar längst upp eller bara knyta ett fint band eller snöre runt. Slutligen valde jag att trä stora hamapärlor på ett snöre och knyta fast längst upp. Enkelt att ta bort och förändra om man nu vill det.

Ljuslykta 9

Får se vart ljuslyktorna hamnar, kanske i stora dotterns rum på en hylla och med batteridrivna ljus.

Ljuslykta 4

Av bara farten passade jag på att göra två lyktor till. Fortfarande med glasburkar men denna gång med washi-tejp.

Ljuslykta 5

Även detta är ett enkelt sätt att förnya på men här gäller det att hålla tungan rätt i mun och få tejpen hyfsat rak runt burken.

Ljuslykta 6

Mycket för att dölja tejpkanten längst upp men också för helheten band jag ett papperssnöre runt om upptill. Snöret kan med fördel limmas med tex limpistol för att hållas på plats.

Ljuslykta 7

De turkosa ljuslyktorna har redan blivit en liten sommarpresent till döttrarnas farmor och farfar.

Ljuslykta 8

Det här blir mitt bidrag till Härmapan hos Svea.
Jag har inte direkt härmat någon speciell denna vecka men då jag varken uppfann decoupage eller washi-tejp passar mina ljuslyktor ändå i kategorin Härmapan tycker jag.

Härmapan

8 thoughts on “Med Ljus och Lykta – Härmapan

Kommentera

