Kort om Kort

När man ger bort en present kan ju kortet ibland vara själva presenten, det kan vara ett presentkort på en viss summa i en viss affär eller på något man kommit på själv och vill ge bort, kanske en picknick eller en helkväll med bio och middag. Eller så kommer kortet med en present och är mer som ett minne, som påminner om vem som kom ihåg en på just den födelsedagen eller vem som faktiskt var där som gäst på dopet.

Kort 1

Oavsett tillfälle eller om kortet i sig är en present, en hälsning eller ett tillbehör så uppskattar nog dom flesta ett egentillverkat kort.

Kort 2

Under våren har jag börjat knåpa ihop egna kort för olika tillfällen. Visst har jag provat det tidigare, men nu har det blivit som en del av mitt pysselintresse.

Kort 3

Det här kortet gjorde jag när våra vänners dotter skulle välkomnas till världen.
Till korten jag gjort har jag använt lite tjockare papper (ca 200-250 g) i A5-format som jag sen vikt på mitten.

Kort 4

I det här fallet har jag använt prickigt papper som färgglad bakgrund, namnet och hälsningen är utskrivet från Word och hälsningen utklippt som ett moln. Barnvagnen är en färdig dekoration som jag hade hemma. Även kuvertet blev pyntat med några hjärtan jag klippte till utan mall.

Kort 5

När det var dags för dop av sambons kusinbarn dök en idé upp som jag var tvungen att testa. Ett kort med små vimplar när man öppnar det.

Kort 6

På vanlig vit sytråd tejpade jag en dubbel bit washi-tejp som jag sen klippte som en vimpel, lite pillrigt då det gäller att inte klippa av tråden. Därefter fäste jag tråden i små blomformade brads vars ben döljdes av framsidans dekorationer.

Kort 7

Även här har jag använt mig av Word och skrivit ut namn och hälsning. Den här gången var det namnen som fick formen av moln. Framsidan är tejpad med washi-tejp och dekorerad med en likadan barnvagn som det tidigare kortet.

Kort 8

På söndag är det Mors Dag så nu är det hög tid att knåpa ihop ett kort till min kära mamma. Jag och barnen kom hem från Gotland igår efter en vecka hos henne och barnens morfar. Mamma och jag har pratat en hel del pyssel och handarbete, jag har bland annat gått igenom hennes knappförråd och hon har lärt mig lite om hur man gör frivoliteter. Vi får väl se om något av detta dyker upp i ett pyssel snart, håll utkik!

2 thoughts on “Kort om Kort

Kommentera

