Så i kruka av toarulle

Såkruka

Vintern rasat ut… Japp, då var snön borta och våren här. Och med den allt som ska fixas inför sommaren, denna ljusa, underbara men allt för korta årstid. En av sakerna man ska hinna med är ju att så tomater och andra trevligheter som man vill ha trädgårdslandet fullt av under sommarmånaderna. Jag tillhör dom som brukar vara ute i sista sekund med det men i år har även jag fått ner lite frön i jorden och det är tidigt för att vara mig.

IMG_0422

Jag har sått mina frön i tomma toarullar. Första gången jag testar men jag hoppas att det ska fungera lika bra som något annat.

Såkruka

Vill man så delar man en rulle i två delar och får två mindre krukor eller så behåller man hela längden. Sen klipper man fyra jack i rullen, dessa ska vara ungefär halva rullens diameter.

Såkruka

Vik flikarna omlott och så har du en liten kruka, bara att fylla med jord och så dina frön.

Såkruka

Fördelen med att behålla höjden på rullarna är att det är lätt att bunta ihop krukorna så står de stadigt också. Täck sen med en plastpåse eller liknande för att få ett litet drivhus.

Såkruka

Vid utplanteringen går det bra att sätta ner hela toarullen i jorden. Öppna gärna botten först.
Nästa projekt får bli att fixa ett trädgårdsland så vi har nånstans att plantera ut dom små plantorna. Och när det är gjort är det bara att vänta på skörden.

Kommentera

