Blommande påskägg

Förra helgen var vi bortbjudna på lunch och med påsken i sikte fick det bli ett blommande påskägg som ”gå-bort-present”.

DSCN0208

Som kruka använde jag ett halvt påskägg som kläddes invändigt med plast. Jag har använt mig av antingen plastfolie eller klippt sönder plastpåsar. Ett tips är att låta plasten hänga över kanten på ägget så ingen jord hamnar mellan skalet och plasten, det är enkelt att klippa bort sen när man är klar. Trots plasten får man se upp med vattningen så inte ägg och underlag blir förstört.

DSCN0210

Jag planterade en liten vårglöd i ena änden av ägget och fyllde upp hela ägget med jord. Det dekorerades först med fjädrar och ett påskägg på pinne därefter täcktes jorden med turkos dekorationssten.

DSCN0209

Sist men inte minst virade jag ståltråd runt fötterna på ett par färgglada kycklingar och stack ner i jorden.

IMG_9559

Så skulle vi ju ha ett blommande ägg själva också. Den här gången tog jag ett riktigt stort ägg och planterade påskliljor, plättar i luften och vårglöd. Istället för stenar täckte jag med lila sisal.

IMG_9626

Och sista påskarrangemanget för i år fick svärföräldrarna. Jag och äldsta dottern hjälptes åt att knåpa ihop det.
Till de tidigare äggen har jag använt äggets överdel men den här gången blev det underdelen och vi dekorerade kanten med grönt presentsnöre. Man kan säkert prova att ta bort den om man vill eller dekorera med något annat såsom washitejp, spets eller annat tygband.
Som man brukar säga; Det är bara fantasin som sätter gränserna…

Kommentera

